freiberufler Business Developer & Interim Manager auf freelance.de

Business Developer & Interim Manager

offline
  • auf Anfrage
  • 81377 München
  • Weltweit
  • fr  |  de  |  en
  • 10.06.2022

Kurzvorstellung

40 JA, verheiratet, 2 Kinder.
15 Jahren im Consulting für verschiedene industrien (Automotive, Aeronautic, medical devices, automation systems)
Focus auf Business Development
Entrepreneur Mindset, Ziel orientiert, Team Player

Qualifikationen

  • Account management
  • Arbeitnehmerüberlassung
  • Business-to-business (B2B)
  • Business Analyse
  • Business Development
  • Corporate Governance
  • Interim Management
  • Markteintrittsstrategien
  • Personalführung
  • Projektmanagement
  • Recruiting
  • Vertrieb (allg.)

Projekt‐ & Berufserfahrung

Projekt Manager
Hella Gutmann, Ihringen
2/2022 – 4/2022 (3 Monate)
High-Tech- und Elektroindustrie
Tätigkeitszeitraum

2/2022 – 4/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Strategisches Projekt in Schwierigkeit (Proof of Concept).
Thema: Remote Diagnostik.
Internationales Projekt (3 Parteien, Deutschland, Frankreich)
Ziel: Verbesserung der Qualität und der Verbindlichkeit
Projektsteuerung der unterschiedlichen Gewerke
Sicherstellung von Lieferterminen
Etablierung eines übergreifenden Qualitätssicherungsprozesses
Konfliktmanagement, Eskalation und Deeskalationmanagement
Implementierung von Abnahmeprozessen
Planung und Koordination der Testaktivitäten

Eingesetzte Qualifikationen

Interkulturelle Kommunikation, Motivation Projektteams, Projektmanagement, Projektmanagement - Krisenmanagement, Projektsanierung, Projektstrukturierung, Proof of Concept (POC), Technisches Testmanagement / Testkoordination

Head of Sales
Kundenname anonymisiert, München
12/2021 – offen (2 Jahre, 5 Monate)
High-Tech- und Elektroindustrie
Tätigkeitszeitraum

12/2021 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Implementierung von der Marke Awaken (connected objects) auf der deutsche Markt
Marktanalayse
Kundenakquise
Kundenvertretung
Angebote Erstellung
Closing Business

Eingesetzte Qualifikationen

Business-to-business (B2B), Business Analyse, Business Development, Markteintrittsstrategien, Vertrieb (allg.)

Director T&S Engineering Bavaria (Festanstellung)
T&S Engineering Gmbh, München
11/2013 – 4/2020 (6 Jahre, 6 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

11/2013 – 4/2020

Tätigkeitsbeschreibung

Creation of the T&S Engineering activity in Bavaria “from scratch”
Definition of the business strategy, management of operations in Bavaria
Recruitment and Management of a team of 60 employees (Sales managers, engineers, HR, Support functions)
Set-up of ca. 20 partnerships in Automotive, Aeronautic, Railway, Medical and other industries (Webasto, Dräxlmaier, Siemens, Airbus, Hilti, etc.)
P&L Management (up to 6 Million €/year)

Eingesetzte Qualifikationen

Account management, Business Development, Corporate Finance, Personalberatung, Personalführung, Projektmanagement, Recruiting, Vertrieb (allg.)

Geschäftsführer (Festanstellung)
T&S Engineering GmbH, München
11/2013 – 4/2019 (5 Jahre, 6 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

11/2013 – 4/2019

Tätigkeitsbeschreibung

Management of all official topics (legal, financial, labor)
Responsible of the internal company structuration like support services, process management, certification ISO 9001
Management of the ANÜ (Arbeitnehmerüberlassung) strategy
Key Account Management

Eingesetzte Qualifikationen

Account management, Arbeitsrecht, Corporate Finance, Corporate Governance, Personalführung, Recruiting, Vertrieb (allg.)

Director Operations Baden-Württemberg (Festanstellung)
T&S Engineerings SAS, Strasbourg
1/2012 – 10/2013 (1 Jahr, 10 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2012 – 10/2013

Tätigkeitsbeschreibung

Definition of the business strategy, management of operations in Baden-Württemberg and Germany
Management of a Business Unit of 50 Sales Managers & Engineers
P&L Management (up to 6 Million €/year)

Eingesetzte Qualifikationen

Account management, Business Development, Finanzanalyse, Personalberatung, Personalführung, Projektmanagement, Recruiting, Vertrieb (allg.)

Senior Department Manager & Coach (Festanstellung)
T&S Engineering SAS, Strasbourg
7/2011 – 12/2011 (6 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

7/2011 – 12/2011

Tätigkeitsbeschreibung

Management of a Business Unit of 30 employees
Coaching of a junior Sales Manager
Creation of ca. 15 Partnerships especially with the automotive industry (Porsche, Valeo, Magna, Hella, Schneider Electric, etc.)

Eingesetzte Qualifikationen

Account management, Business Analyse, Business Development, Finanzanalyse, Personalberatung, Personalführung, Projektmanagement, Vertrieb (allg.)

Junior Department Manager (Festanstellung)
T&S Engineering SAS, Strasbourg
1/2010 – 6/2011 (1 Jahr, 6 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2010 – 6/2011

Tätigkeitsbeschreibung

Creation of a Business Unit “from scratch” dedicated to Embedded Systems Development and to the diversification of T&S Engineering activities in Baden-Württemberg
Set-up and Management of a team of 20 Engineers
Definition, realization, follow up of the business strategy
Customer acquisition
Customer management (monthly follow-up, Key Accounts, etc.)
Management of technical projects in Embedded systems (Fixed-Price, Time & Material), steering of budget, deliveries, deadlines, quality
Recruitment of project teams (engineers), responsible for the hiring strategy of the business unit and the complete recruitment process (sourcing, interview, check of competences & references, contractualisation)
Management of project teams (annual interview, employees loyalty, etc.)
P&L Management of the Business Unit
Yearly budget, monthly forecast, monthly closing, yearly closing

Eingesetzte Qualifikationen

Account management, Business Analyse, Business Development, Personalberatung, Personalführung, Projektfinanzierung, Projektmanagement, Recruiting, Vertrieb (allg.)

Procurement Manager (Festanstellung)
YACHT|TECCON Engineering GmbH & Co.KG, Stuttgart und Bremen
8/2007 – 7/2009 (2 Jahre)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

8/2007 – 7/2009

Tätigkeitsbeschreibung

Set-up of a central purchase department for Yacht Teccon, in charge of the Human Resources area (car fleet, mobile communication, travel, office supplies)
Suppliers audit, bundling and controlling of the internal processes to prepare the merger between Yacht & Teccon
Conception and definition of new internal processes, realisation of the procurement policy
Introduction of new process design for the HR & Branch Offices domains
Bidding preparation & strategic negotiations with suppliers
Integration of new suppliers, completion of new global agreements for the car fleet and mobile telecommunications
Implementation & execution of the operational business
Definition of the purchase processes for the implementation of SAP MM

Eingesetzte Qualifikationen

Einkauf (allg.), Einkaufsorganisation, Einkaufsstrategie, Einkaufsverhandlungen, Indirekter Einkauf, SAP MM, Supplier Relationship Management (SRM)

Cash Manager (Festanstellung)
VALEO Switches and Detection Systems, Bietigheim-Bissingen
7/2005 – 7/2007 (2 Jahre, 1 Monat)
Automobilindustrie
Tätigkeitszeitraum

7/2005 – 7/2007

Tätigkeitsbeschreibung

Cash & Assets management (ca. 50 Millions €/month) of the factory, R&D and administration center
Collaboration to the cash budget and forecast
Financial planning & control (short & long term) with monthly follow-up
Credit management, check and approbation of credit limits for customers
Creation and analysis of ratio to optimize the “working capital”
Continuous reconciliation with banks concerning payments
Currency risk management

Eingesetzte Qualifikationen

Asset management, Cash-Flow-Analyse, Corporate Finance, Finanzanalyse, Finanzbuchhaltung, Finanzplanung, Reporting, Risikomanagement (Finan.)

Junior Sales Controller
PSA PEUGEOT CITROËN, Paris
3/2003 – 3/2005 (2 Jahre, 1 Monat)
Automobilindustrie
Tätigkeitszeitraum

3/2003 – 3/2005

Tätigkeitsbeschreibung

Implementation of the international key accounts CRM system for the controlling department
Controlling of the international sales
Annual budget and monthly sales forecasts
Reconciliation of the reportings
Monthly sales and earnings analysis, check of targets discounts, bonus
Financial recommendations
Yearly clothing

Eingesetzte Qualifikationen

Budgetierung, Controlling, Finanzanalyse, Finanzplanung

Zertifikate

University Santa Barbara, Certificate for the international programs in Marketing
2002

Ausbildung

Business
Master of Business Administration
2005
Paris, New-York
International Management
Master
2003
Paris

Über mich

15 years’ experience in Consulting for diverse industries (Automotive, Aeronautic, medical devices, automation systems) in an international environment
Focus on Business and Company Development since 2010
Fluent in English, German & French
Entrepreneurship mindset, challenge & result oriented, strong personal commitment & team player

Weitere Kenntnisse

Business Development, Kundenakquise, Geschäftsführung, Deutsch, English, Französisch, Arbeitnehmerüberlassung, Key Account Management, Personaldienstleistung, Project Management, Controlling, Recruitment, Team Management, Automotive, Luftfahrt

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Fließend)
  • Englisch (Fließend)
  • Französisch (Muttersprache)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
Home-Office
bevorzugt
Profilaufrufe
655
Alter
42
Berufserfahrung
21 Jahre und 1 Monat (seit 03/2003)
Projektleitung
15 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden