freiberufler Senior Consultant auf freelance.de

Senior Consultant

offline
  • auf Anfrage
  • 1100 Wien
  • Europa
  • de  |  en  |  ru
  • 01.03.2024

Kurzvorstellung

Programm-/Projekt-/Bid-/Interimsmanagement im Finanz-/Telekommunikations-/IT-Bereich mit langjähriger und internationaler Erfahrung

Qualifikationen

  • Anforderungsmanagement
  • Betriebsorganisation
  • Controlling
  • Interim Management
  • IT-Beratung (allg.)
  • IT-Governance
  • IT-Strategieberatung
  • IT Sicherheit (allg.)
  • Personalberatung
  • Produktmanagement
  • Programm Management
  • Projektleitung / Teamleitung (IT)
  • Recruiting
  • Sicherheitsmanagement

Projekt‐ & Berufserfahrung

Consultant
Kundenname anonymisiert, Wien / Remote
4/2022 – offen (2 Jahre, 2 Monate)
Öffentliche Verwaltung
Tätigkeitszeitraum

4/2022 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Design und Erstellung eines Target Operation Modells für Betrieb & Support der Berichte aus verschiedensten Domänen für die Magristratsabteilungen.
Anpassung der Security-Prozesse.

Eingesetzte Qualifikationen

Betriebsorganisation, Sicherheitsmanagement

Programme Manager
Allgemeines Rechenzentrum, Österreich
11/2019 – 12/2022 (3 Jahre, 2 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

11/2019 – 12/2022

Tätigkeitsbeschreibung

Programmmanagement Cyber Security Enhancement Programme
Anforderungsmanagement, Programmsteuerung, Berichtswesen Steering Committee und Aufsichtsrat, Controlling, Planung und Umsetzung

Eingesetzte Qualifikationen

Controlling, IT-Governance, IT Sicherheit (allg.), Produktmanagement, Programm Management

Automation Consultant
Deutsche Telekom / T-Systems International, International
4/2017 – 10/2019 (2 Jahre, 7 Monate)
Telekommunikation
Tätigkeitszeitraum

4/2017 – 10/2019

Tätigkeitsbeschreibung

Automation Consultant, Scrum Master, Management Consultant, Project planning, Roadmap preparation, Team-Setup & Onboarding, managing SW development projects and teams as Scrum Master, end-to-end process automation for IT-service deliver (service ordering - delivery - invoicing), quality assurance, documentation, Service and Product Owner support

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement (IT)

Project Manager
Erste Group, Wien
5/2016 – 3/2017 (11 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

5/2016 – 3/2017

Tätigkeitsbeschreibung

Project Management, Solution Architecture Design and Implementation, IT-Security, managing countries integration and rollout preparation

Eingesetzte Qualifikationen

Projektmanagement

Project Manager
Erste Group, Wien
10/2014 – 5/2016 (1 Jahr, 8 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

10/2014 – 5/2016

Tätigkeitsbeschreibung

Build and run the EDWH Business Intelligence Target Architecture System Infrastructure, Build and run the DevOps Organisation,
Design and implement all processes for the operation phase.

Eingesetzte Qualifikationen

Enterprise project management (EPM)

Bid Manager
Wincor-Nixdorf, Wien
9/2014 – 10/2014 (2 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

9/2014 – 10/2014

Tätigkeitsbeschreibung

Electronic cash register systems for OMV countries.
• Bid & Project Management with team members from Wincor-Nixdorf Germany (HQ) and Austria
• Managing Wincor’s internal staff and external partners
• Evaluation of the Solution Architecture
• Process design & automation
• Planning build & run
• Cost evaluation and calculation
• Decision base preparation
• Proposal creation and presentation

Eingesetzte Qualifikationen

Enterprise project management (EPM)

Management Consultant
Erste Group, Wien
8/2014 – 8/2014 (1 Monat)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

8/2014 – 8/2014

Tätigkeitsbeschreibung

Vendor selection support for Erste Group’s EDWH Programme.
• Review of existing requirement specification lists
• Review of solution architecture concepts
• Input preparation and quality assurance for vendor selection project

Eingesetzte Qualifikationen

IT-Beratung (allg.)

Bid Manager
Wincor-Nixdorf, Wien
6/2014 – 8/2014 (3 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

6/2014 – 8/2014

Tätigkeitsbeschreibung

Optimisation of the cash management for distribution centres of POST AG Austria.
• Bid & Project Management with team members from Wincor-Nixdorf Germany (HQ) and Austria
• Managing Wincor’s internal staff and external partners
• Evaluation of the Solution Architecture
• Process design & automation
• Planning build & run
• Cost evaluation and calculation
• Decision base preparation
• Proposal creation and presentation

Eingesetzte Qualifikationen

Angebotsmanagement

Business Developer
[...], Europa
4/2014 – 7/2014 (4 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

4/2014 – 7/2014

Tätigkeitsbeschreibung

• Partnership with ORBIT / CZ: Industry 4.0, Virtualization & Consolidation
• Partnership with Stratum Traffic GmbH: IT & Telecommunication
• Partnership with Connecting Software: Software Development for industry 4.0 solutions
• Partnership with eMotive / Poland: Video Intelligence Solutions
• Partnership with FREAM / Poland: Software Development for mobile devices and portals

Eingesetzte Qualifikationen

Business Development

Business Development Manager (Festanstellung)
Raiffeisen Informatik GmbH, Europa
1/2014 – 3/2014 (3 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2014 – 3/2014

Tätigkeitsbeschreibung

• CEE Business Development Management
• Strategy definition
• Product and Service Development
• Market research
• Marketing

Eingesetzte Qualifikationen

Business Development

Executive Director (Festanstellung)
Raiffeisen Informatik GmbH / Data Centre Services, Kiew
11/2010 – 1/2014 (3 Jahre, 3 Monate)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

11/2010 – 1/2014

Tätigkeitsbeschreibung

• Company foundation
• Sales & Partner Management
• Procurement
• Business Development
• Marketing
• Governance between Data Centre Services and Raiffeisen Informatik Head Office
• IT Strategy on Group and local level
• Data Centre Consolidation (25:1)
Vienna, Austria
• Business Continuity Management design and implementation on data centre level for Raiffeisen Bank Aval & Group
• Steering Data Centre Services administration, implementation of Raiffeisen compatible policies
• Near Shoring & IT Outsourcing
• Professional Services
• Delivery Management
• Solution Design

Eingesetzte Qualifikationen

Management (allg.)

IT Manager (Festanstellung)
Raiffeisen Informatik GmbH, Europa
1/2008 – 12/2010 (3 Jahre)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2008 – 12/2010

Tätigkeitsbeschreibung

• Development of Raiffeisen Informatik's engagement, establishing of services for the Raiffeisen Group in Ukraine
• Advisory of Raiffeisen Bank Aval Board
• Assessment of current IT situation in 27 data centre locations onsite
• Development of a reasonable IT roadmap under all aspects of IT Management
• Preparation of a Business Continuity Management concept for Raiffeisen Bank Aval, considering Group requirements
• Active Cost Management Programme for Raiffeisen Bank International Group and 9 Group-Banks.
• Disaster Recovery Concept for Raiffeisen Bank Aval
• Steering and support of IT improvement projects and initiatives
• IT-Consulting
• IT Cost Analysis
• On-Site analysis of IT- infrastructure, IT- organization and IT – processes based on ITIL
• Evaluate IT-strategic options for centralisation and outsourcing of certain parts or complete IT organisation
• Preparation of decision bases for RBA’s Board Management, based on well defined KPIs
• IT Strategy alignment between Raiffeisen Informatik, Raiffeisen Bank International and Raiffeisen
Bank Aval
• Active Cost Management Programme for Raiffeisen Group Members in - Russia,
- Bulgaria,
- Poland,
- Slovakia,
- Hungary,
- Czech Republic, - Slovenia,
- Serbia
• Development and Set up of Data Centre Consolidation Project for seven countries of European Union
• Steering Raiffeisen Bank Aval's Transformation Programme

Eingesetzte Qualifikationen

Management (allg.)

Head of Consulting Department (Festanstellung)
Raiffeisen Informatik GmbH, Wien
1/2007 – 12/2009 (3 Jahre)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2007 – 12/2009

Tätigkeitsbeschreibung

Head of Consulting Department, Business Customer Division
IT-Consulting, Pre-Sales-Consulting, Healthcare Consulting, Security Identity Management Competence Centre
• Set up Consulting Services for R-IT
• Set up partner management for delivery of consulting services
• Market evaluation for health care consulting services
• IT Consulting Projects for Raiffeisen Group Members in European Union
• Business Continuity Management implementation projects
• Data Centre relocation, consolidation and migration projects
• Technical Due Diligences for business opportunities in Rumania
• Pre Sales Consulting for sales opportunities on the Austrian IT market
• Solution design, interface management within Raiffeisen Informatik
• Preparation and development of IT outsourcing business
• Sales support for Security Identity projects
• Delivery management for Security Identity projects for Raiffeisen Banking Group in Austria
Customer List:
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• Raiffeisen
• ÖPAG Pensionskassen AG
• NOELK
Zentralbank
Energy & Environment Landesbank Steiermark Solution
Datennetz GmbH
Informatik Beteiligungen GmbH Bausparkassa
Leasing
• UNIQA
• ZVEZA Bank
• Red Bull
• IIRUC Romania
• Brainforce SolveDirect (Workshops in Romania for S&T Turkey, Bulgaria, Romania)
• T-Systems Germany, Switzerland
• Raiffeisen Bank Aval (Ukraine)
• ZAO Raiffeisen Bank (Russia)
• Raiffeisen Bank Polska S.A.
• Raiffeisen banka a.d. (Serbia)
• Raiffeisen Bank Zrt. (Hungary)
• Raffeisenbank a.s. (Czech Republic)
• Raiffeisenbank (Bulgaria) E.A.D.
• Raiffeisen Bank S.A. (Romania)
Due Diligences:
• DCSS Daimler Chrysler System Service
• Österr. Fernwärme AG
• NX Data (Romania)
• Datek (Romania)
Developed Partnerships:
• ROLTA
• Brain Force – SolveDirect
• Omnilogic Romania
• Omninet
• PC Ware
• COMPAREX

Eingesetzte Qualifikationen

IT-Beratung (allg.), IT-Strategieberatung, Management (allg.)

Head of Professional Services (Festanstellung)
Raiffeisen Informatik Consulting GmbH, Europa
1/2005 – 12/2009 (5 Jahre)
IT & Entwicklung
Tätigkeitszeitraum

1/2005 – 12/2009

Tätigkeitsbeschreibung

Authorised Representative
Head of Professional Services (ITIL Process Consulting, Implementation and Automation)
• Set up and development of Professional Services in Raiffeisen Informatik Consulting Company
• Partner Management
• Service Delivery Management
• Cooperation set up with IIRUC (daughter of R-IT in Rumania) for ITIL implementation projects in Austria, Germany, Switzerland and Rumania
• Cooperation set up with Solve Direct for process automation projects

Eingesetzte Qualifikationen

Automatisierungstechnik (allg.), IT-Beratung (allg.), IT-Strategieberatung, Personalberatung, Prozessmanagement

Über mich

Highly reliable and experienced Senior Consultant having over 30 years experience working with Business & IT Operations in the international finance and insurance sector.
Comfortable with complex environments, analysing and understanding organisations, processes, working under time pressure with different teams and parties, located in different countries. Excellent management skills combined with distinctive social competences I am able to establish a One-Team-Approach to implement very complex programmes and projects in time and budget.

Weitere Kenntnisse

Programme Manager, Project Manager, Bid Manager, Interim Manager, Automation Consultant

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
  • Russisch (Grundkenntnisse)
Reisebereitschaft
Europa
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
Home-Office
bevorzugt
Profilaufrufe
279
Alter
58
Berufserfahrung
38 Jahre und 8 Monate (seit 09/1985)
Projektleitung
31 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden