freiberufler Procurement Expert / Project Manager auf freelance.de

Procurement Expert / Project Manager

zuletzt online vor wenigen Stunden
  • 165€/Stunde
  • 95182 Döhlau
  • Weltweit
  • de  |  en
  • 17.12.2025

Kurzvorstellung

Effective procurement support with €100m+ in delivered savings, backed by 12 years of experience leading complex international projects across large corporations and mid-sized companies.

Geschäftsdaten

 Gewerbetreibend
 Berufshaftpflichtversicherung aktiv

Qualifikationen

  • Digitalisierung5 J.
  • Einkaufsverhandlungen1 J.
  • Indirekter Einkauf2 J.
  • Kostenoptimierung3 J.
  • Lieferantenmanagement (allg.)2 J.
  • Organisationsentwicklung5 J.
  • Programm-Management3 J.
  • Projektmanagement7 J.
  • Projektmanagement - Office
  • Projektmanagement (IT)5 J.
  • Strategischer Einkauf3 J.

Projekt‐ & Berufserfahrung

Project Manager
Kundenname anonymisiert, Bern
9/2022 – 6/2024 (1 Jahr, 10 Monate)
Gesundheitswesen
Tätigkeitszeitraum

9/2022 – 6/2024

Tätigkeitsbeschreibung

- Revitalized a misaligned project with leadership challenges by
conducting a comprehensive assessment, defining a clear project
scope, goals, and milestones, managing stakeholders, and instilling a
sense of urgency within a complex, politically sensitive environment
- Directed the integration of SAP IS-H module interfaces during the
implementation of a new clinical information system
- Ensured the seamless transition of critical IT infrastructure, including
patient management systems, third-party interfaces, and billing
systems

Eingesetzte Qualifikationen

Organisationsentwicklung, Projektmanagement, Digitalisierung, Projektmanagement (IT), SAP IS-H

Project Manager
Kundenname anonymisiert, Bern
7/2019 – 12/2022 (3 Jahre, 6 Monate)
Gesundheitswesen
Tätigkeitszeitraum

7/2019 – 12/2022

Tätigkeitsbeschreibung

- Established and led a comprehensive program encompassing six
workstreams, engaging over 40 stakeholders, and impacting more
than 1,000 employees
- Oversaw a CHF 11m budget, managed a three-year timeline, and
ensured delivery of project outcomes
- Successfully implemented a UDI scanner, new scanning software,
enhanced incoming goods inspection, decentralized storage
solutions, and demand planning systems

Eingesetzte Qualifikationen

Logistik (Allg.), Supply-Chain-Management (SCM), Projektmanagement (IT), Organisationsentwicklung, Digitalisierung, Programm-Management, Projektmanagement

Consultant / Expert
Kundenname anonymisiert, Iphofen
5/2019 – 6/2019 (2 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

5/2019 – 6/2019

Tätigkeitsbeschreibung

- Conducted in-depth spend analysis to uncover cost-saving
opportunities
- Identified and quantified savings potentials across various categories
- Developed tailored negotiation strategies through detailed interviews
with global lead buyers, incorporating insights from the R&D
department
- Prepared and trained employees for upcoming negotiations, ensuring
readiness and strategic alignment
- Successfully negotiated with suppliers in highly competitive environments in both the US and Germany

Eingesetzte Qualifikationen

Direkter Einkauf, Einkaufsverhandlungen, Strategischer Einkauf, Verhandlungstraining

Project Manager
Kundenname anonymisiert, Leverkusen
1/2018 – 4/2019 (1 Jahr, 4 Monate)
Metall-, Holz- und Papierindustrie
Tätigkeitszeitraum

1/2018 – 4/2019

Tätigkeitsbeschreibung

- Defined and implemented KPIs to effectively monitor time, quality,
and budget performance of R&D projects
- Designed and built an Excel-based KPI dashboard for enhanced data
visualization and reporting
- Integrated the KPI dashboard into standard software solutions for
seamless use and scalability
- Monitored KPIs regularly and initiated corrective actions to ensure
project alignment and success
- Developed and implemented a comprehensive budget planning
process for R&D projects

Eingesetzte Qualifikationen

Budgetierung, Projekt-Qualitätssicherung, Projektmanagement

Interim Manager
Kundenname anonymisiert, Stuttgart
8/2017 – 11/2017 (4 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

8/2017 – 11/2017

Tätigkeitsbeschreibung

- Negotiated terms and agreements with suppliers
- Prepared, designed, and executed tender processes
- Conducted commercial evaluations of projects

Eingesetzte Qualifikationen

Interim Management, Einkaufsverhandlungen, Indirekter Einkauf, Kostenoptimierung, Strategischer Einkauf

Interim Manager
Kundenname anonymisiert, Köln
7/2017 – 10/2017 (4 Monate)
Chemieindustrie
Tätigkeitszeitraum

7/2017 – 10/2017

Tätigkeitsbeschreibung

- Conducted comprehensive commercial analyses of IT projects to
ensure financial viability and alignment with business goals
- Led re-negotiations with suppliers to optimize terms and reduce costs
- Managed the tendering and negotiation process for managed printing
services, achieving cost-effective and efficient solutions

Eingesetzte Qualifikationen

Lieferantenmanagement (allg.), Indirekter Einkauf, Interim Management, Kostenoptimierung, Strategischer Einkauf

Consultant / Expert
Kundenname anonymisiert, Stuttgart
1/2017 – 6/2017 (6 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

1/2017 – 6/2017

Tätigkeitsbeschreibung

- Designed and executed a platform-based tender process for cleaning materials, including RfI, RfP, and e-auction stages
- Negotiated terms and agreements with suppliers

Eingesetzte Qualifikationen

Direkter Einkauf, Einkaufsverhandlungen, Kostenoptimierung, Strategischer Einkauf

Project Manager
Kundenname anonymisiert, Köln
9/2016 – 12/2017 (1 Jahr, 4 Monate)
Chemieindustrie
Tätigkeitszeitraum

9/2016 – 12/2017

Tätigkeitsbeschreibung

- Designed and executed a preferred supplier strategy for IT services,
streamlining vendor selection and management
- Established and implemented new governance frameworks,
including optimized procurement processes
- Prepared and managed structured tenders, incorporating innovative
elements such as e-auctions to enhance competitiveness and cost
efficiency

Eingesetzte Qualifikationen

Einkaufsverhandlungen, Indirekter Einkauf, Kostenoptimierung, Lieferantenmanagement (allg.), Strategischer Einkauf

Project Manager
Kundenname anonymisiert, München und Umgebung, Deutschland
6/2015 – 3/2016 (10 Monate)
Konsumgüterindustrie
Tätigkeitszeitraum

6/2015 – 3/2016

Tätigkeitsbeschreibung

- Designed and led the transition of the global travel management system across 29 countries following an ownership change
- Managed supplier transitions, including travel agencies, airlines, and car rental providers; rolled out new credit cards globally and implemented new online booking tools
- Conducted extensive cost reduction analyses and defined and implemented cost-saving measures
- Planned and executed worldwide communication strategies to support the transition

Eingesetzte Qualifikationen

Indirekter Einkauf, Lieferantenmanagement (allg.), Geschäftsreise-Management, Kostenoptimierung, Projektmanagement, Strategischer Einkauf

Consultant
Kundenname anonymisiert, München und Umgebung, Deutschland
8/2014 – 6/2015 (11 Monate)
Konsumgüterindustrie
Tätigkeitszeitraum

8/2014 – 6/2015

Tätigkeitsbeschreibung

- Led the PMO for the development and implementation of a global end-to-end supply chain organization as part of the market-oriented realignment of the overall organization
- Defined the organizational structure, process flows, and collaboration model (operating model).

Eingesetzte Qualifikationen

Supply-Chain-Management (SCM), Organisationsentwicklung, Projektmanagement - Office

Consultant
Kundenname anonymisiert, Düsseldorf
11/2011 – 6/2012 (8 Monate)
Dienstleistungsbranche
Tätigkeitszeitraum

11/2011 – 6/2012

Tätigkeitsbeschreibung

- Analyzed cost-saving potentials and developed a procurement initiative to achieve cost reductions
- Enforced existing and negotiated new bonus agreements with suppliers
- Implemented industry-standard payment terms and optimized payment processes to improve cash flow
- Conducted a re-tendering process for cleaning materials

Eingesetzte Qualifikationen

Kostenoptimierung, Strategischer Einkauf

Business Analyst
Kundenname anonymisiert, Zürich
4/2011 – 7/2011 (4 Monate)
Maschinen-, Geräte- und Komponentenbau
Tätigkeitszeitraum

4/2011 – 7/2011

Tätigkeitsbeschreibung

- Designed and implemented an Excel-based price benchmarking tool for carbon steel

Eingesetzte Qualifikationen

Direkter Einkauf, Kostenoptimierung, Strategischer Einkauf

Zertifikate

CFA Level 1 Examen (2013)
2013

Ausbildung

International Business
Master of Science (M.Sc.)
2014
London (UK)
Betriebswirtschaftslehre
Bachelor of Science (B.Sc.)
2011
Bayreuth

Über mich

My services:

- Interim CPO and procurement leader driving strategic, operational, and digital transformation in complex organizations
- Development and execution of procurement and cost-out strategies with measurable EBIT and cash impact
- Leadership of large, cross-functional and international teams with strong C-level and board-level stakeholder management
- Design and transformation of procurement organizations, Target Operating Models, governance, and E2E processes
- Management of large-scale transformation programs
- Steering of procurement and supply chain digitalization initiatives, including e-procurement, automation, and data-driven optimization

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
  • Schweiz
Profilaufrufe
1943
Alter
37
Berufserfahrung
14 Jahre und 10 Monate (seit 02/2011)
Projektleitung
7 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden