freiberufler Interim Leader Finance/General Management/Project Management auf freelance.de

Interim Leader Finance/General Management/Project Management

zuletzt online vor 1 Tagen
  • auf Anfrage
  • 25462 Rellingen
  • Weltweit
  • de  |  en
  • 24.11.2022

Kurzvorstellung

Pragmatischer, lösungsorientierter und umsetzungsstarker Leiter mit hoher Auffassungsgabe. Entwickelt starke Teams. 16 Jahre Geschäftsführung (8 Jahre kaufm. GF) im internationalen Maschinen- und Anlagenbau. Hands-on mit sehr guten PC-Kenntnissen.

Ich biete

  • Datenanalyse
  • Finanzen (allg.)
  • Interim Management
  • Katastrophen- / Entwicklungshilfe
  • Microsoft SQL-Server (MS SQL)
  • MS Excel
  • MS Office (Anwenderkenntnisse)
  • Personalführung
  • Projektleitung / Teamleitung
  • Unternehmensstrategie

Projekt‐ & Berufserfahrung

Co-Founder
Kundenname anonymisiert, Hamburg
4/2021 – offen (1 Jahr, 9 Monate)
Handel
Tätigkeitszeitraum

4/2021 – offen

Tätigkeitsbeschreibung

Co-Founder of a business with the target of creating jobs in Africa in a sustainable way. The business scope includes microfinance and international trade.

Eingesetzte Qualifikationen

Katastrophen- / Entwicklungshilfe

Managing Director Europe (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
10/2020 – 3/2021 (6 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

10/2020 – 3/2021

Tätigkeitsbeschreibung

Attained market share against European market leaders through transforming European market approach from a
US-based outsider with 2% market share into a trusted, self-sufficient set-up.
Achievements:
Developed and implemented a strategic 3-year plan to exceed 10% EBITDA in Europe
Reached record in Finishing orders
Brought about 5x more participation in final negotiations in Corrugating
Developed and implemented an aggressive marketing strategy
Transferred equipment manufacturing from the US to Germany for European customers

Eingesetzte Qualifikationen

Personalführung, Unternehmensstrategie

Global CFO (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
11/2016 – 9/2020 (3 Jahre, 11 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

11/2016 – 9/2020

Tätigkeitsbeschreibung

First non-US divisional CFO in group history, Co-Pilot of CEO. Thought leader in business and product development achieving new-growth business. Significantly contributed to creation and implementation of business excellence playbook that was foundational to drive financial performance from record to record.

Achievements:
Achieved record EBITDA performance
Drove sustainable market share gains by significantly improving product selection and product development
Implemented Business Excellence Staffing Model
Created a global KPI System and led a global expense reduction program
Recognition for best divisional finance team in group

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzen (allg.), Personalführung, Unternehmensstrategie

MANAGING DIRECTOR (12/2012 – 10/2016) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
12/2012 – 10/2016 (3 Jahre, 11 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

12/2012 – 10/2016

Tätigkeitsbeschreibung

Continued transformation from functional into value stream organization with high aftermarket focus. Successful competitor acquisition and integration (main competitor). Drove product development focus and operational excellence implementation.
Achievements:
Over 10% EBITDA – 15 years record
Tripled AM revenue
Recognition for strongest leadership team and best operational processes in the division

Eingesetzte Qualifikationen

Mergers / Acquisitions, Personalführung, Unternehmensstrategie

MANAGING DIRECTOR / CFO (08/2009 – 11/2012) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
8/2009 – 11/2012 (3 Jahre, 4 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

8/2009 – 11/2012

Tätigkeitsbeschreibung

Business partner and Co-Pilot of CEO. Transformed high fix-cost, low efficiency business into a competitive set up in all aspects. Direct responsibility for Accounting, Finance, Controlling, Contract Administration, Human Resource, and IT.
Achievements:
Led production relocation from Hamburg to Wedel with modern production and office concept
Realized company culture change towards strong collaboration and open communication
Navigated successfully the sale of the business to financial investor Orlando
Achieved working capital reduction to below 10% of sales

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzen (allg.), Personalführung, Unternehmensstrategie

MANAGING DIRECTOR (10/2006 – 07/2009) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
10/2006 – 7/2009 (2 Jahre, 10 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

10/2006 – 7/2009

Tätigkeitsbeschreibung

Assumed responsibility for the company while highly depended on domestic shipbuilding industry and in severe crisis. Successfully sold loss-making unit to private investor in New Zealand. Transformed business in alignment with shipbuilding industry development into a global set-up depending less on German market with lower fix cost structure. Acquired companies in France, Hungary, and Germany. Established subsidiaries in China, India, Malaysia, Dubai, and Turkey. Implemented operational excellence yielding significant margin improvement and expense reduction.

Eingesetzte Qualifikationen

Personalführung, Unternehmensstrategie

Group CFO (01/2006 – 07/2009) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Hamburg
1/2006 – 7/2009 (3 Jahre, 7 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

1/2006 – 7/2009

Tätigkeitsbeschreibung

Reported directly to shareholders with responsibility for Accounting, Controlling, IT, HR, Marketing & Communication, Procurement, and the Container Service Division.
Achievements:
Setup of working capital, guarantee, factoring and long-term debt financing
Accomplished 90% working capital reduction
Designed and executed system of KPIs for Sales, Operations, Continues Improvements, Finance, and HR As part of Operational Excellence implementation
Compensation system improvement through increase in variable share and elimination of guaranteed bonuses

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzen (allg.), Finanzierung, Personalführung

SENIOR MANAGER, CORPORATE MERGERS & ACQUISITIONS (10/2003 – 12/2005) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Düsseldorf
10/2003 – 12/2005 (2 Jahre, 3 Monate)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

10/2003 – 12/2005

Tätigkeitsbeschreibung

Led several buy and sell mandates in Automotive, Elevator, Technologies, and Services divisions. Developed financial models and carried out company valuations.

Eingesetzte Qualifikationen

Mergers / Acquisitions, Projektleitung / Teamleitung

MANAGER CORPORATE FINANCE (10/2000 – 09/2003) (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert, Düsseldorf
10/2000 – 9/2003 (3 Jahre)
Bauwirtschaft, Anlagen- und Schiffbau
Tätigkeitszeitraum

10/2000 – 9/2003

Tätigkeitsbeschreibung

Project manager for implementation of in-house banking systems for European and North American cash pools

Eingesetzte Qualifikationen

Finanzen (allg.), Projektleitung / Teamleitung

Ausbildung

Wirtschaftingenieurwesen

(Dipl. Wirtschaftsingenieur)
Jahr: 2015
Ort: Hamburg
Wirtschaftsinformatik

(Dipl. Wirtschaftsinformatiker)
Jahr: 2000
Ort: Essen
Bankkaufmann

(Ausbildung)
Jahr: 1996
Ort: Essen

Qualifikationen

Dipl. Wirtschaftsinformatiker und Wirtschaftsingenieur

Über mich

Ich suche Interim Leitungsaufgaben in den Bereichen Finanzen, Unternehmensleitung und Projektleitung.

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
Weltweit
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
Home-Office
bevorzugt
Profilaufrufe
24
Alter
48
Berufserfahrung
22 Jahre und 2 Monate (seit 10/2000)
Projektleitung
22 Jahre

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden