freiberufler Governance, Risk & Compliance auf freelance.de

Governance, Risk & Compliance

zuletzt online vor 4 Tagen
  • auf Anfrage
  • 40000 Cakovec
  • DACH-Region
  • de  |  en
  • 11.04.2024

Kurzvorstellung

Ich entwickle und optimiere Risiko- und Kontrollinstrumente für maximale Synergien, Effizienz und Risiko Resilience: GRC, NFR, ICS & DORA, Fraud, Outsourcing, Dokumentenmanagement.
Meine Merkmale: robust, analytisch, strukturiert, problemlösenden.

Auszug Referenzen (4)

"Frau E.-D. hat ausgeprägte fachliche Kompetenz, Kontextverständnis und auch die sozialen Kompetenzen. Es war eine erfolgreiche Zusammenarbeit!"
Head of Internal Control System ; Anti-Fraud Officer (Festanstellung)
Kundenname anonymisiert
Tätigkeitszeitraum

6/2020 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Implementation and reporting of ICS
▪ Lead of 2ndLoD for internal documents approvement
▪ Implementation of anti-fraud methodology and fraud scenarios
▪ Set up of Collateral Management and Outsourcing Regulation
▪ Set up of Assurance Committee to Management Board.

Eingesetzte Qualifikationen

Corporate Governance, Prozessoptimierung, Risikoanalyse, Risikomanagement

"Alexandra was implementing Internal Control System methodology, conducting interviews with department heads and various internal stakeholders."
Group ICS Project Manager / NFR, Control & Inspection Expert (Festanstellung)
Adam Jankowski, MBI
Tätigkeitszeitraum

5/2013 – 5/2018

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Steering of the groupwide ICS Project
▪ Audit of holding-wide management control duties
▪ Set up of group-wide outsourcing framework, execution of OS-RA
▪ Outsourcing and ORM knowledge transfer groupwide.

▪ Liaison for NFR topics and issues
▪ Implementation of Solvency II at Erste Reinsurance in Luxembourg
▪ Administration of Group OR Insurance Program and coverage process
▪ Coordination and investigation of high exposure fraud cases
▪ Administration of Group D&O insurance and loss verification.

Eingesetzte Qualifikationen

ARIS, Basel II / Basel III, Compliance management, Corporate Governance, Outsourcing, Projekt - Start-Up-Workshop, Projektdurchführung, Projektleitung / Teamleitung, Projektmanagement - Angebotsmanagement, Projektplanung / -vorbereitung, Prozessmanagement, Qualitätsmanagement / QS / QA (IT), Risikoanalyse, Risikomanagement, SAP GRC, Schadenversicherung, Train the Trainer

"Ich habe mit A. im Solvency II Projekt der VIG zusammengearbeitet und sie als ambitionierte und fachlich versierte Kollegin kennengelernt."
PMO Solvency / Group Risk Manager (Festanstellung)
Dr. Michael Gradwohl
Tätigkeitszeitraum

5/2010 – 4/2013

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Set up of Operational Risk Management
▪ Implementation of ICS and roll out to group
▪ ICS alignment with risk inventory
▪ Steering and collaboration on Pillar II topics
▪ Execution and aggregation of QIS 5 study
▪ Collaboration on Data Flow Model/ IT risk infrastructure
▪ PMO Lead for Project Solvency II.

Eingesetzte Qualifikationen

Big Data, PMO, Projekt-Dokumentation, Projektkalkulation, Projektmanagement - Kommunikation, Projektmanagement - Risikomanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Risikoanalyse, Risikomanagement, Versicherungen (allg.)

"Fachlich kompetent, stets engagiert und immer bereit sich weiterzuentwickeln.Sehr gute Organisatorin.Top Zusammenarbeit über einige Jahre."
Chief Executive Assistant (Festanstellung)
Mag. Janina Zmudzka-Podgorska
Tätigkeitszeitraum

8/2002 – 9/2009

Tätigkeitsbeschreibung

- Leading branch’s back-office
- Implementation of back-office procedures and processes
- Verifying, capturing, archiving and submission of business applications
- Overall administrative responsibility of the branch
- Coordination of workshops within the financial industry.

Eingesetzte Qualifikationen

Ablauforganisation, Aufgaben- / Tätigkeitsanalysen, Compliance management, Filialsysteme, Organisation (allg.), Qualitätsdokumentation, Sekretariatsschulung

Qualifikationen

  • Internes Kontrollsystem
  • Operational Resilience
  • Risikomanagement
  • 2-te Verteidigungslinie (2ndLoD)
  • Corporate Governance
  • Corporate Security
  • Fraud Management & Investigations
  • Outsourcing
  • Projektleitung und PMO
  • Prozessoptimierung

Projekt‐ & Berufserfahrung

External Consulter
Finanzindustrie, München
5/2023 – 10/2023 (6 Monate)
Banken
Tätigkeitszeitraum

5/2023 – 10/2023

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Anti-Money Laundering: analysed & executed controls for complaint processing, banking terms & conditions, MiFID appropriateness, client classification & re-certification, record keeping & client onboarding.
▪ Support in OpRisk & double materiality analysis, support in definition of KPIs within EGS Taxonomy.

Eingesetzte Qualifikationen

Compliance management, Risikomanagement

Head of Internal Control System ; Anti-Fraud Officer (Festanstellung)
DENIZBANK AG, Wien
6/2020 – 12/2021 (1 Jahr, 7 Monate)
Banken
Tätigkeitszeitraum

6/2020 – 12/2021

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Implementation and reporting of ICS
▪ Lead of 2ndLoD for internal documents approvement
▪ Implementation of anti-fraud methodology and fraud scenarios
▪ Set up of Collateral Management and Outsourcing Regulation
▪ Set up of Assurance Committee to Management Board.

Eingesetzte Qualifikationen

Corporate Governance, Prozessoptimierung, Risikoanalyse, Risikomanagement

Group Risk Manager (Festanstellung)
SBERBANK EUROPE AG, Wien
5/2018 – 7/2019 (1 Jahr, 3 Monate)
Banken
Tätigkeitszeitraum

5/2018 – 7/2019

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Implemented a GRC solution (ICS, ICT, BIA, IA findings, policies)
▪ Established Assurance Team & enhanced KRIs, KPIs, client onboarding & loan disbursement process
▪ Deputy member of the Risk Committee & the Compliance Committee
▪ Collaborated on enhancement of group risk strategy & appetite
▪ Performed regular loss & fraud investigations
▪ Challenged the internal procedures on regulatory requirements
▪ Conducted group workshops in various countries.

Eingesetzte Qualifikationen

Corporate Governance, Dokumentenmanagement, Prozessoptimierung, Risikoanalyse, Risikomanagement

Group ICS Project Manager / NFR, Control & Inspection Expert (Festanstellung)
ERSTE GROUP BANK AG, Wien
5/2013 – 5/2018 (5 Jahre, 1 Monat)
Banken
Tätigkeitszeitraum

5/2013 – 5/2018

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Steering of the groupwide ICS Project
▪ Audit of holding-wide management control duties
▪ Set up of group-wide outsourcing framework, execution of OS-RA
▪ Outsourcing and ORM knowledge transfer groupwide.

▪ Liaison for NFR topics and issues
▪ Implementation of Solvency II at Erste Reinsurance in Luxembourg
▪ Administration of Group OR Insurance Program and coverage process
▪ Coordination and investigation of high exposure fraud cases
▪ Administration of Group D&O insurance and loss verification.

Eingesetzte Qualifikationen

ARIS, Basel II / Basel III, Compliance management, Corporate Governance, Outsourcing, Projekt - Start-Up-Workshop, Projektdurchführung, Projektleitung / Teamleitung, Projektmanagement - Angebotsmanagement, Projektplanung / -vorbereitung, Prozessmanagement, Qualitätsmanagement / QS / QA (IT), Risikoanalyse, Risikomanagement, SAP GRC, Schadenversicherung, Train the Trainer

PMO Solvency / Group Risk Manager (Festanstellung)
VIENNA INSURANCE GROUP AG, Wien
5/2010 – 4/2013 (3 Jahre)
Versicherungen
Tätigkeitszeitraum

5/2010 – 4/2013

Tätigkeitsbeschreibung

▪ Set up of Operational Risk Management
▪ Implementation of ICS and roll out to group
▪ ICS alignment with risk inventory
▪ Steering and collaboration on Pillar II topics
▪ Execution and aggregation of QIS 5 study
▪ Collaboration on Data Flow Model/ IT risk infrastructure
▪ PMO Lead for Project Solvency II.

Eingesetzte Qualifikationen

Big Data, PMO, Projekt-Dokumentation, Projektkalkulation, Projektmanagement - Kommunikation, Projektmanagement - Risikomanagement, Projektsteuerung (Projektcontrolling), Risikoanalyse, Risikomanagement, Versicherungen (allg.)

Chief Executive Assistant (Festanstellung)
SWISS LIFE SELECT AG, Schwechat
8/2002 – 9/2009 (7 Jahre, 2 Monate)
Finanzdienstleister
Tätigkeitszeitraum

8/2002 – 9/2009

Tätigkeitsbeschreibung

- Leading branch’s back-office
- Implementation of back-office procedures and processes
- Verifying, capturing, archiving and submission of business applications
- Overall administrative responsibility of the branch
- Coordination of workshops within the financial industry.

Eingesetzte Qualifikationen

Ablauforganisation, Aufgaben- / Tätigkeitsanalysen, Compliance management, Filialsysteme, Organisation (allg.), Qualitätsdokumentation, Sekretariatsschulung

Zertifikate

Certified Fraud Examiner, CFE
ACFE
2023
Sustainability & Circular Economy (ESG)
Universität Graz
2022

Ausbildung

Magister
BWL
Wirtschaftsuniversität Wien
2009
Wien

Weitere Kenntnisse

- Finanzindustrie (Banken, Versicherungen, Finanzdienstleister)
- Non-Financial Risk ( Aufbau, Strategie, Reporting)
- Internes Kontrollsystem (Synergien zu ICT, BIA, DORA )
- Operationelles RM (Datenbank, Methoden & Instrumente, Investigationen)
- Fraud Management (Methode, Szenarios, Prozess, Fraud Assessment)
- Regulatory Compliance (Compliance Management System)
- Outsourcing
- ESG Wesentlichkeitsanalyse und Taxonomie
- Dokumentenmanagement
- Prozess Management
- Projekt Leitung und PMO
- Schulungen, Vorträge und Interimsvertretung

Persönliche Daten

Sprache
  • Deutsch (Muttersprache)
  • Englisch (Fließend)
Reisebereitschaft
DACH-Region
Arbeitserlaubnis
  • Europäische Union
Home-Office
bevorzugt
Profilaufrufe
497
Alter
45
Berufserfahrung
21 Jahre und 8 Monate (seit 08/2002)

Kontaktdaten

Nur registrierte PREMIUM-Mitglieder von freelance.de können Kontaktdaten einsehen.

Jetzt Mitglied werden